kinesiologie voor kinderen

 Een hulpmiddel bij leer-en concentratieproblemen.

Leren een natuurlijk proces.
Leren is een aangeboren vaardigheid, net zo natuurlijk als ademen, eten of slapen. Een kind is onvermoeibaar in het zich eigen maken van allerlei motorische vaardigheden. Door het aanmoedigen van van de ouders-leraars- grootouders-omgeving wordt het vertrouwen versterkt en ontwikkelt het kind zelfvertrouwen en durft het nieuwe dingen te doen. Krijgt hij goedkeuring en positieve feedback, dan zal hij heel anders met slecht cijfer omgaan dan een kind dat steeds weer ervaart dat hem niets toevertrouwd wordt. Hoe meer een kind belemmerd wordt, des te kleiner, vervelender en saaier zijn wereld zal worden.

Wie positieve verwachtingen van de wereld heeft, zal positieve dingen meemaken. Wie met gebogen hoofd verwacht dat er negatieve dingen gebeuren, zal negatieve dingen meemaken.

blokkades die kinderen kan belemmeren op leren.
* Leren door straffen en belonen
* Tekort aan water 
* Televisiekijken
* Voeding
* Verwachtingen van ouders
* Angst en andere emotionele problemen
* Ongelukken
* Stress

Waaraan we de verschillende blokkades  in de hersenhelften herkennen
-Rechts/links blokkade: Zijn de meest voorkomende oorzaken van stoornissen en uiten zich vooral in moeilijkheden bij lezen, schrijven en rekenen. 
-Boven/onder blokkade: Er is beperkte samenwerking van de cortex en het limbische systeem, die het samenspel van verstand en gevoel regelt. Kinderen met deze blokkade worden te eenzijdig door hun denken of door hun gevoelens beheerst. 
-Voor/achter blokkade: Als de samenwerking tussen voor/concentratie en achter/ontspanning is geblokkeerd , zijn kinderen te zeer op één ding gefixeerd en verliezen ze daardoor het overzicht.

Visueel ,auditief, kinesthetisch leren kan kinderen helpen om beter te leren en hun blokkades weg te werken.
Om erachter te komen aan welke manier van leren je kind of leerling de voorkeur geeft, kun je erop letten in welke richting hij zijn ogen beweegt als hij praat, nadenkt of naar je luistert. Want afhankelijk van de manier waarop hij waarneemt, bewegen zijn ogen in de overeenkomstige richting. 

Visuele waarneming: Kind dat naar boven kijkt, het is niet belangrijk of dat naar links of rechts is.
Hij neemt zijn wereld vooral waar door te kijken. Hij roept beelden uit het verleden op als hij zich iets wil herinneren. 


Auditieve: Wat het kind hoort is het belangrijkste om te leren. Hij herinnert zich de dingen het best door zich de klank ervan voor te stellen. Zijn ogen bewegen vooral naar links of rechts.


Kinesthetisch: Kind dat de wereld hoofdzakelijk door middel van gevoelens herkent en zich voorbij de situaties met behulp van de daarmee opgeslagen gevoelens herinnert, zal vaak naar beneden kijken. 



Belangrijk: houd in de gaten dat de verschillende standen van de ogen vanuit de positie van het kind beschreven zijn.


In dit boek staan veel oefeningen om je kind-leerling te stimuleren en zijn blokkades weg te werken.
Zeker een aanrader voor iedereen.

Stimuleren van verschillende hersenhelften door leuke oefeningen te doen in de klas of thuis.





2 opmerkingen:

  1. Juf Debby u zet zich niet 100 percent in voor welzijn van het kind Maar Wel 200 PERCENT TOP

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel, het is dan ook belangrijk dat een kind zich goed voelt. Anders komt het niet tot leren.

      Verwijderen