ééndoostaken


                                                      

                     ééndoostaken voor kinderen met autisme






De fijne motoriek en de denkontwikkeling wordt hier gestimuleerd. De fijne motoriek is een voorbereiding op het voorbereidend schrijven. De denkontwikkeling wordt gestimuleerd want de kinderen moeten de kleuren onderscheiden en ordenen. (classificeren en seriëren).
De oog- hand coördinatie is hierbij belangrijk. De kinderen moeten een kleine parel tussen de vingers houden om vervolgens de parel over de pijpenrager te schuiven en met de andere hand de pijpenrager vast houden.  Het is duidelijk voor de kinderen wat ze hier moeten doen omdat er al 1 voorbeeldparel aanhangt.  Ik heb nu voor kleine parels gekozen maar men kan differentiëren. Grotere parels, skoebidoe koord omdat het fijnere is om vast te houden en niet zo stevig.


De kleuren leren kennen en de fijne motoriek stimuleren.
Het kind plaatst de wasknijpers op het juiste doosje en/of het kind neemt de wasknijper van het doosje en legt het in het doosje.
Knopen in juiste opening stoppen: fijne motoriek en ruimtelijk inzicht.





De stokjes in de gaten steken of de stokjes uit de gaten doen.

Met tang de schelpen in de doos steken.










Dopjes rijgen kleur bij kleur. Er hangt al 1 voorbeeldje aan. 



Parels rijgen aan touw of koord. Twee verschillende moeilijkheidsgraden.
                                             Gekleurde pijpjes in de juiste  gaatjes steken





1 opmerking:

  1. debby wat goede ideeen weer je bent echt voor geschikt voor zulke kinderen te helpen

    BeantwoordenVerwijderen