Taaltas

               Taaltas voor de jongste kleuters of anderstalige kleuters.



Omdat taalontwikkeling niet alleen op school, maar ook thuis gebeurt, heb ik voor de zorg een taaltas gemaakt voor de jongste kleuters of anderstalige kleuters. De bedoeling is dat de kleuter samen met de ouders de taaltas ontdekken. Ik heb een totaalpakket uitgewerkt om de jonge kleuters op een professionele manier te begeleiden in hun taalontwikkeling.


De vele activiteiten maken de kleuters gevoelig voor taal: ervaringen opdoen, nieuwe woorden leren kennen, spreken, luisteren, spelen met taal, omgaan met boeken en verhalen, …..

tip:


Gebruik de juiste woorden en niet de geluiden of gebaren: vb hond en geen waf-waf enz. Gebruik klare duidelijke spreektaal.




Aan de slag met de materialen in de tas


  • Boekjes: overloop alle prenten met je kind. Laat het kind de dingen verwoorden zoals ze onder de prent staan. Als men het niet weet, geef het goede voorbeeld en benoem met de juiste naam.
  • Kookrecepten: Samen koken met je kind is reuzeleuk. Gebruik de juiste benaming van de ingrediënten en de keukenbenodigdheden. Veel praten en verwoorden wat je doet, helpt de taal stimuleren.
  • Bordspel: Overloop en verwoord alle afbeeldingen met je kind voordat het spel begint. Gooi met kleurendobbelsteen en ga naar eerst volgende kleur dat gegooid is. Laat de kleuter benoemen wat de afbeelding is. Op de achterkant van het bordspel staan de verdere spelregels vermeld.
  • Luisterverhaal: Overloop alle luisterkaartjes met je kind. De juiste benaming vermelden. Vertel het verhaal op een rustig tempo en geef het kind de nodige tijd om het kaartje aan te duiden. Alles wat vet gedrukt staat moet het kind het juiste luisterkaartje aanduiden of omhoog steken. Variatie: Vertel zelf een verhaal met de nodige luisterkaartjes of speel samen met je kind. Fantasie en taal zijn onmisbaar bij dit gebeuren.
  • Geluidenspel: Overloop de geluidskaartjes met je kleuter en benoem wat er op staan. Op de cd staan geluiden. Het kind luistert naar de geluiden en moet raden welk geluid men hoort. De kleuter steekt het kaartje in de lucht van het geluid dat men hoort. Op de controle kaarten kan men kijken of het juist is.
  • Zoek in het boek: Laat de kleuter benoemen wat op het kaartje staat en zoek samen met je kleuter in de boekjes waar men die afbeelding terug vindt. Het zijn niet identieke prenten. Het gaat erom dat de kleuter de dingen herkent en benoemt. Vb: prent handschoenen, waar in de boekjes vind je handschoenen terug.
  • Memoriekaartjes: Laat de kleuter eerst benoemen wat op de memoriekaartjes staat. Nadien alle kaartjes omdraaien en 2 dezelfde zoeken. Steeds laten verwoorden wat men gevonden heeft. Als dit te moeilijk is kan men de kaartjes met de prenten naar boven leggen en dan 2 dezelfde zoeken en laten verwoorden.
  • Vertelplaat: laat je kleuter dingen vertellen die hij ziet op de vertelplaat. Stel vragen, laat de kleuter dingen benoemen en aanduiden. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk taal uit te lokken bij de kleuter.
  • Kleurenspel: Samen met de kleuter de kaartjes benoemen. De kaartjes sorteren volgens kleur in het gekleurde zakje. Benoem de kleuren en laat de kleuter verwoorden wat hij/zij in het zakje stopt. Variatie: De kleuter de prenten laten sorteren volgens kleur en groenten of fruit. Gesprekje over de prent. Vind je dit lekker? Is het een groenten of fruit? Wanneer eten wij dat? Enz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten