Levensbeschouwing

Dierendag 4 oktober:
Ik ben een heel grote dierenvriend en heb veel dieren. Paarden, pony's, duiven, hond, poes en misschien ergens enkele muizen ☺. Omdat ik zoveel van dieren houd, wou ik wel eens weten hoe men bij dierendag kwam en waarom 4 oktober. Toen kwam ik uit bij heilige Sint-Franciscus, hij is een van de belangrijkste heiligen uit de katholieke kerk. Omdat Franciscus een  grote dierenvriend was en hij overleden is op 4 oktober 1226, vieren we die dag dierendag.




Heilige Sint-Franciscus ervoer dieren en de natuur als een geschenk van God en schreef daarom het zonnelied. Dit lied en zijn verhaal sprak mij zo aan dat ik enkele lessen over hem wou geven. Het past perfect in het thema werelddierendag. Dieren en kinderen gaan goed samen. Toch wou ik enkel niet de dieren aan bod laten komen, maar wou ik dat de kleuters kennis maakten met Sint-Franciscus en de achtergrond van dierendag leerden kennen.




Ik begon met het levensverhaal van Franciscus en het aanleren van het zonnelied. Franciscus vriend van de mensen klassikale activiteit geëindigd met een gebed. Filosoferen over de zon en  de zonnegroet (yoga) was mijn volgende les. Dieren kleien aan de hand van het verhaal 'Franciscus een echte dierenvriend. Franciscus was dol op de natuur en daarom heb ik samen met de kleuters een natuuruitstap gedaan. Daar konden ze de geuren en kleuren waarnemen en zich inleven in het leven van Franciscus. Tijdens de natuurwandeling hebben we wat lavendel geplukt om nadien geurzakjes of badzakjes te maken. Dierendag werd een dierenweek met Franciscus als leidraad.




link naar de lesvoorbereidingen












prenten Franciscus
lesvoorbereidingen Franciscus dierenvriend
prenten Franciscus met uitleg
zonnegroet


We maken in onze hedendaagse samenleving kennis met een ruim aanbod aan zingeving. Het is als het ware een doolhof, waarin de mens op weg moet. Overal vind je wegwijzers,

alles en iedereen claimt waarheid, maar op zoek naar zin neem jij als mens de verantwoordelijkheid op voor jouw zin-zoek-proces.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten