Dit leek mij wel een cursus die van pas kon komen, zowel onderling tussen collega's als tussen leerlingen of privé. De cursus voldeet volledig aan mijn verwachtingen en ik wil enkele tips en nuttige informatie met jullie delen.
Soorten conflicten
- Instrumentele conflicten: doelen, middelen,procedures en structuren= hoe iets aangepakt moet worden. Hier gaan geen gevoelens of belangen mee.
- Belangen conflicten: verdeling van zaken zoals geld, tijd, energie en ruimte. Bij dit conflict denken beide parijen dat ze gelijk hebben.
- Relationele conflicten: dit gaat over mensen ipv problemen. Gebrek aan loyaliteit, geschonden vertrouwen,verraden,vriendschap,tegengestelde karakters, respect. Deze conflicten kom je ook tegen bij groepsvorming. Degene die buiten de boot valt voelt zich verraden.
- Machtsconflicten: dit is een permanente strijd om de macht, dit komt zowel thuis als op de werkvloer voor.
- Emotionele conflicten: diepliggende factoren zoals je culturele en sociale achtergrond. Ze bepalen hoe je aankijkt tegen bepaalde situaties.
- Interne conflicten: is kiezen, vb. van werk veranderen, relatie, enz. Kiezen is een stukje verliezen en elke keuze heeft gevolgen.
Men doorloopt verschillende fases voordat het tot een conflict komt.
- Latente fase of sluimerende fase: sommige gewoontes beginnen op te vallen. Je hebt het nog niet echt door maar het voelt ongemakkelijk.
- Fase van ontkenning, bewustwording: je wordt je bewust van de irritatie en je kan dat gevoel benoemen. Je gaat het nog minimaliseren " om de lieve vrede" maar het begint je wel te storen. Hier moet je ingrijpen voor het uit de hand loopt.
- Emotionele fase, irritaties: bijna fysieke irritaties, het werkt op je systeem. Je kan je gevoelens nog net onderdrukken. Relativeren wordt moeilijk, emoties hopen zich op en die straal je uit.
- Manifeste fase of uitbarsting: de emmer loopt over, het wordt je te veel en je laat emoties de vrije loop, je barst uit of je klapt dicht.
Vermijd conflicten door misverstanden
- Communiceer helder, vb. Leg het nog eens uit, vraag of de ontvanger het verstaan heeft.
- Onwetendheid kan leiden tot interpretatiefout
- Onbegrip door gebrek aan inlevingsvermogen
- Luister actief, zo toon je respect
- Verschuil je niet achter de groep vb. niet wij vinden dat, maar ik vind dat
- Gedrag is fout niet de persoon. Vb. niet jij hebt le weer niet begrepen maar je hebt niet goed geluisterd
- Leg niet al te gauw de schuld bij de ander
Gouden communiecatieregels
- Situeer het probleem
- Baseer je op feiten
- Doe geen veronderstellingen
- Controleer of de ander je heeft begrepen
- Speel openkaart zonder de ander te choqueren
- Gebruik verstaanbare taal
Komt het toch tot een conflict praat dan als een volwassene en niet als kind of als ouder. Gebruik ik- boodschappen, verwoord duidelijk hoe je jouw voelt, wat je anders zou willen en maak afspraken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten