van mij



 Met je vriendjes samen spelen- eerlijk zullen we alles delen!

Als Lola komt spelen, wil kleine beer zijn lievelingstijger niet met haar delen. Maar mama weet daar wel wat op ...

Het ideale boek om kleuters te leren dat ze moeten delen!!

Dit boek heeft mij ertoe aangezet om kleuters te leren 'samenspelen', hun beurt af te wachten, eerlijk te zijn, delen enz.
Ik ben opzoek gegaan naar allerlei spelletjes die kleuters samen kunnen doen. Zo ben ik uitgekomen bij volgende activiteiten, spelletjes en ideeën.

* bordspel: Overloop alle afbeeldingen met de kleuter(s) voordat het spel begint. Gooi met de dobbelsteen. Het aantal ogen dat je gegooid hebt ga je verder. Laat de kleuter benoemen wat de afbeelding is. Als men de afbeelding fout benoemt gaat men een stap achteruit. Wie eerst bij Jules aankomt is de winnaar.
doelen: regels en afspraken hanteren.
beurt afwachten
tegen verlies/winst kunnen
voorwerpen kunnen/durven benoemen

*lottospel:  laat de kleuter(s) alle afbeeldingen verwoorden. Elke kleuter krijgt een lottokaart. De lottokaartjes (kleine) liggen omgedraaid op de tafel. Neem om de beurt een lottokaartje, laat de kleuter benoemen wat erop staat, staat die afbeelding op jouw lottokaart, mag je dit op de juiste plaats leggen.Wie zijn lottokaart het eerst vol is , is de winnaar.
doelen: eerlijk spelen
voorwerpen juist kunnen verwoorden
gelijkenissen opmerken
durven spreken
delen van de kaartjes
*Memory/triomemory: Alle kaartjes liggen omgedraaid op de tafel. Draai 2 kaartjes om, benoem beide kaartjes, zijn ze hetzelfde mag je de kaartjes bijhouden. Zijn de kaartjes anders draai de kaartjes terug om. variatie: draai 3 kaartjes om, nu zoek je 3 dezelfde voorwerpen. Wie de meeste kaartjes heeft is gewonnen.
doelen: visueel geheugen
verschillen/gelijkenissen opmerken
kennismaken met letters/geschreven taal
leren samen spelen
omgaan met verlies
sociale vaardigheden worden gestimuleerd
*constructiemateriaal:  de kleuter(s) kunnen hier vrij mee spelen en construeren. Laat de kleuter(s) verwoorden wat ze gemaakt hebben. Je kunt hen stimuleren om de letters van hun naam te maken, om samen een constructie te maken, werken met voorbeeldkaarten of stappenplan, enz.
doelen: voorbereidend lezen
samen delen
samenspel
stappenplan leren lezen/naleven
muzisch omgaan met materiaal
*spel met rietjes: laat de kleuter(s) de rietjes door 2 gaatjes steken. Leg alle balletjes op de rietjes. Elke speler mag om de beurt een rietje eruit trekken. De bedoeling is om zo weinig mogelijk balletjes te laten vallen. De balletjes zolang mogelijk op de rietjes laten liggen. De kleuter(s) moeten elke keer een streepje zetten per balletje dat ze laten vallen. Geef daarom elke kleuter(s) een blad en potlood. Laat de kleuters turven. Wie de minste streepjes (balletjes laten vallen) heeft is gewonnen.
doelen: fijne motoriek
turven
kennismaken met aantal
1-1 relatie
akoestisch tellen
synchroon tellen
resultatief tellen







Geen opmerkingen:

Een reactie posten