Blotevoetenpad



                                                Bewegingsles focus op de zintuiglijke ontwikkeling


kleuters: 

Doel:  Voelomloop met de voeten, Ontwikkelen van voorkeurshelft bij diverse sensorische (voet)prikkels. Voeten afwisselend en simultaan bewegen en steunen. Reageren op sensorische prikkels daarbij het evenwicht bewaren op minder stabiele steunpunten. De kleuters verwoorden spontaan tijdens de omloop wat ze voelen.

Tijd: 15 min.

Benodigdheden:
·       (eventueel) bakken of dozen om het materiaal in te doen, men kan de materialen ook zo op de grond leggen.
·       Hoepels
·       Piepschuim
·       Stof
·       Zand
·       Waterbak 3 verschillende koud/lauw / warm
·       Dopjes van flesjes
·       Kussen
·       Schapenvacht/ wol
·       Gras
·       Stokjes
·       Blaadjes
·       Steentjes
·       Kurkenstoppen
·       Papiersnippers / kranten
·       Knikkers
·       Enz.

Men kan allerlei materiaal gebruiken dit zijn maar voorbeeldjes. Zoveel mogelijk verschillende materialen met verschillende structuren/hardheid/ soepelheid enz….


Organisatie:
Zoek samen met de kleuter de voorwerpen: laat de kleuter zelf nadenken.




Opdracht:
1.      De kleuters doen zelf schoenen en sokken uit
2.      De kleuters stappen volgens een parcours, op elk materiaal of in elke doos. Met 2 voeten tegelijk er even laten opstaan.
3.      De kleuters stappen nog een keer het parcours maar nu zetten ze 1 voet op het materiaal en andere ernaast.
4.      De kleuters stappen het parcours en zetten andere voet op het materiaal en andere ernaast.
5.      De kleuters stappen het parcours/ blijven staan op elk materiaal: Vraag hoe het materiaal voelt? Koud/warm/hard/zacht/wollig/ kriebelend
6.      De kleuters gaan staan op het materiaal dat ze het leukste vinden. Waarom vind je dat leuk? Hoe voelt dat? Is het warm/koud. Hard of zacht?
7.      De kleuters gaan staan op het materiaal dat ze het minste leuk vinden. Waarom vind je dat niet leuk? Hoe voelt dat? …
8.      De kleuters bewegen zich nu als een poes, hoge rug handen en voeten op de grond. De kleuters voelen nu eerst met de handen het materiaal en daarna met de voeten. Voelt het anders met uw handen? Wat vind je het leukste met handen of voeten? …
9.      De kleuters stappen achterwaarts het parcours.
10.   De kleuters lopen het parcours.
11.   De kleuters lopen het parcours en springen met 2 voeten tegelijk op het materiaal.
12.   De kleuters staan met 1 voet op het materiaal (evenwicht houden).
13.   De kleuters staan met andere voet op het materiaal (evenwicht houden).


Afsluiting:
14.   Tenengymnastiek: tel samen met de kleuters de tenen van elke voet/de twee voeten groeten elkaar en geven een kusje/voeten warm wiebelen/trappelen.
15.   Laat de kleuters zelf schoenen en sokken proberen aan en uit toe doen.



*differenttie:
* De kleuters springen op het materiaal.
* 1 voet op 1 materiaal en andere voet op ander materiaal (onstabiel)
* wedstrijd (timen) wie loopt het parcours het snelste.
* wedstrijd (timen) wie kan het langste op 1 been blijven staan op het materiaal
* wedstrijd (timen) wie kan het langste op het pijnlijkste materiaal blijven staan

* Linkerhand en linker voet op materiaal
* rechterhand en rechtervoet op materiaal
* linkerhand en  rechtervoet op materiaal
* rechterhand en linkervoet op materiaal
* de kleuters springen en draaien 180 graden rond
*de kleuters springen en draaien 360 graden rond



Zintuigelijke oefeningen kunnen ook geoefend worden tijdens dagdagelijkse dingen of gebeurtenissen. Hieronder enkele tips.

Tips:
Als je gaat wandelen of in eigen tuin
ü  Leuk om in het bos te gaan wandelen op blote voeten
ü  Door plassen/modder stappen met blote voeten
ü  Met modder spelen of andere materialen in de tuin
ü  Helpen in de tuin op blote voeten is super leuk

Spelen
ü  Kleuter zoekt dingen in de natuur en maakt zelf een blotevoeten pad
ü  De kleuter zoekt dingen in de natuur die zacht zijn/ hard/koud/ warm/ kriebelen enz…
ü  Blootvoets buiten spelen 

Zelf een twisterspel laten maken met de materialen.
Materialen in vierkrant of rechthoek laten zetten. De ouder of broer zus geeft opdrachten.
Linker voet op takjes, rechtervoet op gras enz.




blotevoetenpad thuisspeelkriebels


Geen opmerkingen:

Een reactie posten