Bewegingsles focus op de zintuiglijke ontwikkeling
kleuters:
Doel: Voelomloop met de voeten,
Ontwikkelen van voorkeurshelft bij diverse sensorische (voet)prikkels. Voeten
afwisselend en simultaan bewegen en steunen. Reageren op sensorische prikkels
daarbij het evenwicht bewaren op minder stabiele steunpunten. De kleuters
verwoorden spontaan tijdens de omloop wat ze voelen.
Tijd: 15 min.
Benodigdheden:
·
(eventueel)
bakken of dozen om het materiaal in te doen, men kan de materialen ook zo op de
grond leggen.
·
Hoepels
·
Piepschuim
·
Stof
·
Zand
·
Waterbak 3
verschillende koud/lauw / warm
·
Dopjes van
flesjes
·
Kussen
·
Schapenvacht/ wol
·
Gras
·
Stokjes
·
Blaadjes
·
Steentjes
·
Kurkenstoppen
·
Papiersnippers / kranten
·
Knikkers
·
Enz.
Men kan allerlei
materiaal gebruiken dit zijn maar voorbeeldjes. Zoveel mogelijk verschillende
materialen met verschillende structuren/hardheid/ soepelheid enz….
Organisatie:
Zoek samen met de kleuter de voorwerpen: laat de kleuter
zelf nadenken.
Opdracht:
1. De
kleuters doen zelf schoenen en sokken uit
2. De
kleuters stappen volgens een parcours, op elk materiaal of
in elke doos. Met 2 voeten tegelijk er even laten opstaan.
3. De
kleuters stappen nog een keer het parcours maar nu zetten ze 1 voet op
het materiaal en andere ernaast.
4. De
kleuters stappen het parcours en zetten andere voet op het materiaal en
andere ernaast.
5. De
kleuters stappen het parcours/ blijven staan op elk materiaal: Vraag
hoe het materiaal voelt? Koud/warm/hard/zacht/wollig/ kriebelend
6. De
kleuters gaan staan op het materiaal dat ze het leukste vinden. Waarom
vind je dat leuk? Hoe voelt dat? Is het warm/koud. Hard of zacht?
7. De
kleuters gaan staan op het materiaal dat ze het minste leuk vinden.
Waarom vind je dat niet leuk? Hoe voelt dat? …
8. De
kleuters bewegen zich nu als een poes, hoge rug handen en voeten
op de grond. De kleuters voelen nu eerst met de handen het materiaal en daarna
met de voeten. Voelt het anders met uw handen? Wat vind je het leukste met
handen of voeten? …
9. De
kleuters stappen achterwaarts het parcours.
10. De
kleuters lopen het parcours.
11. De
kleuters lopen het parcours en springen met 2 voeten tegelijk op
het materiaal.
12. De
kleuters staan met 1 voet op het materiaal (evenwicht houden).
13. De
kleuters staan met andere voet op het materiaal (evenwicht houden).
Afsluiting:
14. Tenengymnastiek:
tel samen met de kleuters de tenen van elke voet/de twee voeten groeten elkaar
en geven een kusje/voeten warm wiebelen/trappelen.
15. Laat
de kleuters zelf schoenen en sokken proberen aan en uit toe doen.
*differenttie:
* De kleuters springen op het
materiaal.
* 1 voet op 1 materiaal en
andere voet op ander materiaal (onstabiel)
* wedstrijd (timen) wie loopt
het parcours het snelste.
* wedstrijd (timen) wie kan
het langste op 1 been blijven staan op het materiaal
* wedstrijd (timen) wie kan
het langste op het pijnlijkste materiaal blijven staan
* Linkerhand en linker voet op
materiaal
* rechterhand en rechtervoet
op materiaal
* linkerhand en rechtervoet op materiaal
* rechterhand en linkervoet op
materiaal
* de kleuters springen en
draaien 180 graden rond
*de kleuters springen en
draaien 360 graden rond
Zintuigelijke oefeningen kunnen ook geoefend worden
tijdens dagdagelijkse dingen of gebeurtenissen. Hieronder enkele tips.
Tips:
Als je gaat wandelen of in eigen tuin
ü Leuk
om in het bos te gaan wandelen op blote voeten
ü Door
plassen/modder stappen met blote voeten
ü Met
modder spelen of andere materialen in de tuin
ü Helpen
in de tuin op blote voeten is super leuk
Spelen
ü Kleuter
zoekt dingen in de natuur en maakt zelf een blotevoeten pad
ü De
kleuter zoekt dingen in de natuur die zacht zijn/ hard/koud/ warm/ kriebelen
enz…
ü Blootvoets
buiten spelen
Zelf een twisterspel laten maken met de materialen.
Materialen in vierkrant of rechthoek laten zetten. De ouder
of broer zus geeft opdrachten.
Linker voet op takjes, rechtervoet op gras enz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten