Raadselspel:
Leeftijd:
5 jarige kleuters
Doel: De
kleuters spreken duidelijk en goed verstaanbaar. Ze beelden dingen uit met veel
bij bewegingen, mimiek en uitdrukkingen. Speels en met veel fantasie
handelingen en bewegingen nadoen.
Benodigdheden:
*eventueel foto’s of prenten van dieren, mensen, fantasie
figuren.
Organisatie:
Een ruimte waar men vrij kan bewegen.
Opdracht:
De persoon beeldt iets uit. De kleuter raadt over welk dier,
mens, figuur ,… het gaat. Men kan dit eventueel door vragen te stellen.
Uitbeelder mag enkel met ja /nee
antwoorden.
Als de kleuter moeite heeft met iets te verzinnen, neemt hij
eerst een prentje (dat je samen gezocht hebt in boekjes). Dan kan de kleuter de
prent bekijken en beeld het dan uit. De
andere persoon moet raden wat het is dat de kleuter uitbeeld.
Differentiatie:
Vragen stellen om na te gaan over wat het gaat. Uitbeelder
mag enkel antwoorden met ja /nee.
·
‘ Is het een dier?, Is het groot?, Is het
klein?’.
·
Is het geraden dan wisselen.
· Zoek prenten van superhelden/fantasiefiguren/tv figuren en laat de kleuter die uitbeelden
Waar ben je spel:
Leeftijd:
5 jarige
kleuters
Doel: Goed
luisteren om de andere te zoeken,
plezier beleven aan geblinddoekt zijn en durven rondstappen zonder iets te
zien.
Benodigdheden:
*blinddoek 2 stuks
Organisatie:
Een ruimte waar men vrij kan bewegen zonder obstakels
waarover men kan vallen.
Opdracht:
Zorg dat er genoeg plaats
is.
Eerste persoon wordt geblinddoekt.
Kleuter stapt rond.
Persoon vraagt ‘Waar ben je?’ De andere kleuter zegt ‘hier’. De persoon zoekt de
kleuter.
·
Nadien zet de kleuter de blinddoek op en zoekt
mama/papa/boer of zus.
·
Beide personen zijn geblinddoekt en zoeken
elkaar.
Differentiatie:
·
Het wordt moeilijker wanneer de kleuter zich
telkens verwijdert van de persoon.
·
Als de persoon de kleuter (of omgekeerd) niet
kan vinden, kan de kleuter helpen door instructies te geven ( ga rechtdoor, ga
opzij,…)
·
De persoon zonder blinddoek heeft een opgerolde
krant en tikt de persoon met blinddoek op hoofd. Door getikt te worden kan de
persoon te weten komen waar de persoon is en in welke richting de andere zich
bevindt.
·
De geblinddoekte persoon vraagt hulp als men
haar/hem niet kan vinden. De persoon zonder blinddoek geeft instructies, (rechtdoor,
verder , draaien enz.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten