Tip 1. Geef info en ga op zoek naar gelijkenissen
Vaak hebben kinderen een onjuist beeld van de andere groep. Correcte informatie geven is dus een belangrijk vertrekpunt. Gebruik daarnaast verhalen of activiteiten die de overeenkomsten tussen verschillende groepen naar voren brengen. Dit helpt kinderen te zien dat, ondanks uiterlijke verschillen, er veel overeenkomsten zijn in bijvoorbeeld interesses of gewoonten. Lees bijvoorbeeld verhalen voor over kinderen van verschillende achtergronden die dezelfde hobby’s hebben, zoals sporten of tekenen. Praat daarna met de kinderen over wat ze gemeenschappelijk hebben met de personages in het verhaal.
Tip 2. Focus op individuen in plaats van groepen
Maak aan kinderen duidelijk dat een groep bestaat uit individuen. Leer hen ontdekken dat er in de andere groep grote verschillen zijn tussen mensen, net als in de eigen groep. Dit voorkomt het ontstaan van generalisaties en vooroordelen.
Tip 3. Bevorder samenwerking, vriendschap en empathie
Stimuleer kinderen om samen te werken met klasgenootjes van verschillende achtergronden door activiteiten aan te bieden die samenwerking bevorderen. Coöperatieve spelen kunnen het gevoel bevorderen dat ze samen tot één groep behoren. Echte vriendschappen tussen leden van de twee groepen hebben een positieve invloed op stereotiep denken. In conflictgebieden is het echter niet altijd zo eenvoudig om kinderen uit conflicterende groepen met elkaar in contact te brengen. Gelukkig kunnen ook verhalen over vriendschappen tussen leden van twee conflictgroepen een gunstig effect hebben, zeker wanneer de kinderen uitgedaagd worden om het perspectief van de ander te verkennen. Verder is het belangrijk om de nadruk te leggen op medeleven en mindfulness. In het beste geval komen kinderen vaak in contact met kinderen uit de andere groep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten