Nederlands op een speelse manier oefenen

 Wat een gekke tijden, kinderen die niet meer naar school mogen, leerkrachten die thuis zitten 😓.  Ik ben er 1 van. Ik wil me nuttig maken, zorgen dat onze leerlingen blijven bijleren, niet stilstaan maar vooruitgaan. 

                                  Tips om spelling/taal/ woordenschat/ leesvaardigheden ,... te oefenen 

Woorden schrijven en maken: 
* Laat de leerling woorden schrijven/ naschrijven  met hun vinger in zand, steentjes, op het gras, ... woorden en letters maken met takjes, blaadjes, eikels, kastanjes,... De wandeling was nog nooit zo leuk als de kinderen mogen zoeken (eikels, kastanjes), schrijven (op een boom, in zand, mos) , kijken (naar verschillende bladeren , bomen) en verwoorden (lok taal uit bij de kinderen, laat hen vertellen, vragen stellen) wat ze zien, horen, voelen, ruiken,...  

*Schrijven met stoepkrijt, stenen, verf, hun vinger, ...

*Woorden zoeken in boekjes/tijdschriften. Vb. zoek het woord vis-maan-roos in de boekjes en knip ze uit. Letters uitknippen uit boekjes en woorden maken met de letters. Laat de kinderen de letters spellen van een woord, laat ze zelf ontdekken, nadenken hoe ze een woord schrijven en spellen.

*scrabble: de kinderen kunnen woordjes maken, woordzoeker op pc of  in boekje.

*pictionery: ouder tekent iets en kind moet het woord schrijven, ouder beeld iets uit en kind schrijft/ spelt het woord. Laat kind ook iets uitbeelden, tekenen.

* galgje: ouder heeft woord in gedachten en kind moet raden welke letters in woord voorkomen, heeft kind letter goed geraden, schrijf je de letter op de juiste plaats. Zo tot kind heel het woord geraden heeft. 

* lego: woordjes maken met lego blokken

* op rug:  zalig momentje met je kind. Schrijf letters/woorden op de rug van je kind, heel rustig en relaxt. Laat je kind ook bij u schrijven. 

* pc/ tablet: Wil je kind graag iets spelen of zoeken op de computer. Laat het hen zelf ingeven in google. Spel het woord zodat  het kind zelf kan typen. Misschien leuk nu het bijna sinterklaas is. Laat je kind dingen opzoeken welk speelgoed het graag heeft (google). Het woord uit sinterklaasboekje overtypen in google.

*schrijven met lichaamsdelen: neus, elleboog, hoofd, schouder, been ,... schrijven met je tenen, heel tof potlood tussen de tenen en laat je kind een woord schrijven op een groot papier of in het zand,...

* Digitaal/mailen/bericht sturen: nu we grootouders niet mogen zien, gebeurt alles digitaal. Laat je kind zelf een bericht sturen, mailen, ... naar vriendjes of grootouders. Je kan het voorschrijven en zij typen het over. 

* app: 'kinderen leren schrijven-ABC, "klanklas", "letters leren schrijven"

*woordkaarten maken: maak van elk woord een woordkaart (samen). Op zo’n kaart teken je het woord en komt het woord te staan. 
De woordkaarten kun je gebruiken voor allerlei spelletjes.
  • Leg een aantal kaarten neer en noem een woord of omschrijving. Het kind zoekt dan het plaatje op.
  • Je kunt ook een kaart weghalen en het kind laten raden welke weg is.
  • Laat een kind een omschrijving van een kaart geven. Ander kind /ouder moet het woord raden.
  • Laat de ouder/broer/zus een omschrijving van een woord geven. Het kind moet het woord raden.

Lezen en woordherkenning
* De kinderen zelf laten voorlezen uit een boekje voor het slapengaan.

* onderweg, wandeling, verkeersborden, straatnamen, nummerplaten... laat je kind ze lezen of de letters spellen.

* omschrijf/uitbeelden en je kind moet raden wat het woord is, Laat je kind het woord spellen. Schrijf het woord op zodat je kind het woord visueel ziet. 

*Strandbal: Schrijf op elk vak een woord en laat de kinderen de bal naar elkaar overgooien. Het vak wat de kinderen met hun duimen aanraken, daar moeten ze het woord van voorlezen.

*Vliegenmepper: Dit spel speel je met drie kinderen. Kind 1 noemt een woord en kind 2 en 3 slaan met een vliegenmepper zo snel mogelijk op het woord dat genoemd werd. Degene die als eerste slaat heeft een insect gevangen. Wie heeft er na een paar minuten de meeste insecten? Kind 1 kan in plaats van het woord ook een omschrijving geven! Geen afbeeldingen maar geschreven tekst.

*Tik tak boem De kinderen mogen de ‘bom’ doorgeven als ze een goede beschrijving van het woord hebben gegeven of als ze het woord hebben geraden/gelezen.

*Wat ben ik spel: Niet met afbeeldingen werken maar met woorden. Maak post-it met woorden zoals: bal, zon, maan, roos, vis, (woorden die kind al geleerd heeft of die in de nabije toekomst aangebracht worden.) Maak een hoed van een strook papier. Schrijf een woord op een post-it blaadje en plak dit op de hoed. 

* woordenrace:  spelen met minstens 2 spelers. Elk een letterdoos (scrabbel blokjes) waar woorden mee kan maken. Noem een woord en de kinderen moeten deze zo snel mogelijk op de letterdoos neerleggen. De persoon dat als eerste het woordje goed heeft neergelegd verdiend een punt. 

* woorden/letters zoeken in huis: je kind door het huis laten gaan en zoeken waar overal woorden en letters opstaan. Stimuleer hen om het te lezen of te spellen. 

* Begin letter/ spellen van woorden: Laat je kind voorwerpen zoeken die beginnen met de letter P, V,... spel het woord van een voorwerp en kind gaat het voorwerp zoeken/ aanduiden. Draai ook de rollen om. Laat kind woord spellen en jij gaat opzoek. 
*tv:  Laat je kind programma's zien met ondertiteling (karweit,  schooltv, klokhuis, letterschool... ) 

*tablet of pc: installeer een app : 'letterschool (YouTube),'  'leren lezen met Tracy',  Lola's ABC feest, 'woordjes oefenen', 'leestrein'

*Laat uw kind letters uit zijn naam een letterrups maken, door dingen te zoeken die met die letter beginnen. vb. mijn naam is Debby= D ik leg een DRUIF op tafel, daarnaast E ik leg een EI naast de druif, B BEER, B BLOEM, Y YOGAMATJE.  Zo maak ik mijn naam met dingen die ik gevonden heb.

rijmen en klankherkenning
* zeg een woord en je kind zoekt een rijmwoord mag nonsenswoord zijn. vb: muis,... bal,... 
* zoek 10 dingen in huis die rijmen, leg ze op de tafel en je kind zoekt 2 dingen die rijmen: vb. paard-kaart-taart, mier-bier-4- stier, hand-tand-mand, schoen-citroen- zoen-, brood-noot-boot, klok-sok-rok-hok, fornuis-muis-huis- kruis, kraan-banaan- maan-haan, 
*Rijmrups maken: vb moeder begint met woord en kind rijmt op dit woord en steeds verder. vb . bal, mal, val, kal , wal enz.
* online oefenen: rijmen
* onderweg: in auto, wandelen enz ideaal om klankherkenning te doen Vb ik zie een muis , ze woont in een ... (huis), neem die veer of heb je liever een (peer), ik hou van kaas en bloemen zet je in een (vaas), enz. Je zegt een woord en kind zoekt woord dat erop rijmt. bos, mos, vos, los, enz. 
* hak en plak: spel een woord en kind zegt het woord. k-oe-k= koek, t-ui-n=tuin, ... Waar hoor je de klank in het begin-midden-achteraan. vb. m-aa-n, waar hoor je aa? ,...
* begin letter: wat begint met een M, kind zoekt iets of zegt iets met de m,...
* Klanken herkennen (Een kind schrijft een aantal letters op een blaadje). Nu kun je opdrachten geven zoals de middelste letter van teen. Een kind moet dan de ee aankruisen.

* Dobbelstenen spel. Op een paar dobbelstenen plak je letters. Gooi met de dobbelstenen en bedenk om de beurt een woord met de letter die je hebt gegooid. Je kunt dit ook met één of twee dobbelstenen doen. De middelste letter of de eerste en laatste letter. Voor kinderen die moeite hebben met het automatiseren en leren van klanken is dit een leuke ontspannende manier om te oefenen.

WAAROM DE TAALONTWIKKELING VAN KINDEREN ZO BELANGRIJK IS…

“Taal is het voertuig van de geest’, wordt weleens gezegd. En dat is ook zo. Als kinderen de taalontwikkeling niet goed hebben doorlopen, heeft dat gevolgen voor de rest van hun ontwikkeling. Om te beginnen heb je taal nodig om goed te kunnen communiceren met volwassenen en andere kinderen. Als dat niet lukt, heeft dat vaak impact op je gevoel van welbevinden. En als je niet goed in je vel zit, is het ook veel lastiger om op andere gebieden in ontwikkeling te komen en te blijven. Daarnaast is taal natuurlijk ook heel sterk verbonden aan de hele denkontwikkeling. Je hebt taal nodig om logisch te kunnen redeneren, problemen op te lossen.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten