Stimuleren van de zelfredzaamheid in de thuissituatie

 We willen allemaal dat onze kinderen en leerlingen opgroeien tot slimme, zelfredzame, nieuwsgierige en talentontwikkelde mini mensjes. Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar kind of leerlingen. 

Door Corona kunnen de kinderen niet of weinig naar school komen. Toch willen we dat ze zelfredzaam en zelfstandige mensen worden.

Definitie van zelfredzaamheid: 

Zelfredzaamheid is het vermogen van iemand om voor zichzelf te zorgen. Men kan eigen problemen oplossen en gaat zelfstandig door het leven, ofwel weet zichzelf te redden. Zelfredzaamheid houdt in dat mensen zich tijdens het dagelijks leven kunnen redden.

Je kind stimuleren tot zelfstandigheid en zelfredzaamheid is erg belangrijk. Het is niet wenselijk dat je als ouder té lang alles voor je kind blijft doen. Op die manier leert het kind immers niets bij. Door dingen zelf te doen, oefent het kind belangrijke vaardigheden.

Enkele handige tips !!

Om de zelfredzaamheid verder te ontwikkelen en te stimuleren in de thuissituatie.

Zelfredzaamheid: 

  • stimuleer de kinderen om zelf hun kleding, sjaal, muts, handschoenen en schoenen aan te doen, veters strikken nu de moment om thuis te oefenen, turnpantoffels en kleding netjes op stoel leggen (boots een turnles na, je helpt niet alleen de leerkracht die dan haar tijd kan benutten met andere dingen aan te leren, maar je helpt u kind om sterker in het leven te staan als zelfstandige , ontdekkende mensen).

  • jas aandoen en rits sluiten, sluitingen oefenen, broek, knopen, ...
  • koeken doosjes, papiertjes van de koeken doen, banaan en mandarijntjes schillenbrooddoos openen en sluiten, drinkbusje met rietje, 

  • fietsen zonder zijwieltjes, vlot leren fietsen in het verkeer rekening houden met de verkeersregels.
                                                               

  • opruimen, dagelijkse huishoudelijke dingen, afwassen, fruit schillen, afval sorteren, mee in de tuin werken, auto poetsen, fiets poetsen,... betrek u kinderen in de dagelijkse taken maar vooral laat ze het zelf doen, laat ze proberen, onderzoeken hoe ze iets moeten doen en laat hen oplossingen zoeken voor als iets niet lukt.
                                         



  • Is er iets stuk, laat kinderen het zelf maken. ketting van fiets, platte band, vijsje los, bal oppompen, speelgoed nieuwe batterijen erin doen, auto of pop die stuk is, ... het zal hen niet direct lukken maar laat hen eerst zelf ontdekken en proberen. Laat hen ook nadenken hoe ze iets moeten maken en oplossen. Nadien kan je het samen doen.

  • Multimedia: laat hen zelf de Wii, PlayStation, tablet, computer, radio opzetten, of zelfs de microgolf, fornuis, broodrooster, oven, stofzuiger, strijkijzer (oudere kinderen). 
                                                                 


  • uitstap: in en uit de auto stappen, deur open en dicht doen, gordel aandoen, zelf fiets uit garage nemen, ... 
                             

  • ouders helpen: dingen halen voor de ouders vb. emmer om te poetsen, hark om in de tuin te harken, kruiwagen, papier in papiermand doen, vuilbakken leegmaken, was uit machine halen, was ophangen, ... 

  • keuken: tafel dekken, eten met mes en vork, drinken inschenken, bord opscheppen, afruimen, tafel vegen, afwasmachine uitladen en keukengerief wegzetten, iets uit ijskast nemen, ... 
                   

  • persoonlijke hygiëne, douche, tandenpoetsen, uit-aankleden, handdoek weghangen, handen wassen, haren wassen en borstelen, zelfs hun billen leren schoonvegen is een heel belangrijke,  

  • slaapkamer: poetsen, opruimen, speelgoed sorteren, vuile kleding in wasmand doen, kleding zelf uit kast nemen en eventueel de keuze laten wat ze willen aandoen, bed verschonen, was opplooien, ... 

 Veel dingen die je door weinig inspanningen je kinderen kan leren. Het is geen kinderarbeid, je profiteert niet van je kinderen, je hebt het best voor met je kinderen. 


Kinderen kunnen veel meer dan we soms denken, maak van onze kinderen geen gemakzuchtige luie kinderen maar help hen om zelfstandige wezentjes te worden.

Het is een WIN WIN WIN situatie.
* Je wint er als ouder bij dat je meer tijd vrij krijgt voor jezelf, meer tijd geeft je rust, meer rust geeft minder stress en uiteindelijk een gelukkiger persoon.

* Het kind wint meer zelfvertrouwen, ontwikkeld zich als zelfstandig persoon, staat sterker in het leven wat uiteindelijk bijdraagt tot een gelukkiger kind.

* De leerkracht wint er ook bij. Doordat haar leerlingen veel zelfstandiger zijn en minder hulp nodig hebben bij hun zelfredzaamheid, krijgt de leerkracht meer tijd om haar leerlingen de essentie kennis en leerstof bij te brengen. Leren lezen, rekenen, wereldoriëntatie, media, muzische vorming ,...  ieder kind krijgt dan meer tijd om zijn/haar talent verder te ontwikkelen. De totale ontwikkeling van het kind komt alleen maar ten goede.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten