9 manieren om je klas stil te krijgen… ZONDER je stem te moeten verheffen!

Merk jij het ook soms op? Dat je met luide stem de aandacht probeert te trekken van je klas en om stilte vraagt? Niet altijd gemakkelijk en nu met een mondmasker op zeker niet. De kinderen zien uw mimiek niet meer en horen u niet goed.
Daarom help ik je graag met 9 manieren om je klas stil te krijgen. Zonder je stem te moeten verheffen…



1. De klaspop vraagt stilte...

Sta je bij de kleuters? Je kan een bord maken voor de klaspop met een tekstballonnetje waarop ‘Sssjjjjttttt’ geschreven staat. Dit is iets wat je best inleidt natuurlijk, en op een speelse manier eerst met hen inoefent. Het is belangrijk dat ze beseffen wat je van hen verwacht als je het bord opsteekt.

Keer de rollen ook eens om bij het oefenen. Geef één van je kleuters de klaspop met bordje, ga tussen de groep zitten en begin uitvoerig te kletsen tot de kleuter in kwestie het bord opsteekt. Ga dan heel ostentatief doen wat je van hen vraagt: mooi rechtop zitten of naar de klascirkel komen of… én vooral…. Zwijgen…. 

Deze tip is perfect om routinematig toe te passen.

2. Wie mij hoort, raakt zijn…

Begin op ijzige toon, met een normaal stemgeluid te zeggen: ‘Wie mij hoort raakt zijn neus aan Wie mij hoort raakt zijn kin aanWie mij hoort raakt zijn oor (buik, knie, elleboog, enz.) aan. Gaandeweg horen steeds meer kinderen jou en voeren ze het gevraagde uit. Ze beginnen de buur aan te stoten om de aandacht naar jou te trekken mocht die jou niet horen. 

De kans is groot dat er toch nog ergens een paar zijn die lustig verder babbelen en écht niet doorhebben wat er aan de hand is. Het is me zelfs al overkomen dat ik iemand recht in de ogen keek terwijl ik de instructies gaf en die bleef onverstoord verder praten…. Maar plots realiseren ze zich dan toch – met bijpassend licht geschrokken blik – wat er precies gezegd wordt… 

Hoe sluit je af? Wij zijn Relax in de Klas natuurlijk, bij ons draait heel veel om ademhaling. Dus passen we dat ook hier toe. Laat iedereen eindigen met het volgende: “Wie mij hoort legt één hand op de buik, daarna de andere hand. Sluit de ogen. Adem diep in… en weer uit… In…. En uit… In… en uit….’. 

Laat je stem een beetje wegsterven, geniet van de paar seconden stilte en zeg dan simpelweg dankjewel en ga weer verder met je leerstof alsof er niets gebeurd is. Dit is er eentje dat je best niet té vaak toepast. 

3. Wie mij hoort, klapt één keer

Een variatie op het voorgaande. ` Hier wil je al de blik van iemand vangen voor je start. Spreek dat kind ook direct en bemoedigend aan wanneer je zegt: ‘Wie mij hoort, klapt één keer in zijn handen’. Klap ook zelf één keer in je handen wanneer je dit gezegd hebt. Blijf het kind in kwestie aankijken en zeg dan: ‘Wie mij hoort klapt 2 keer in zijn handen’. Als het goed is gaat minstens dat ene kind nu 2 keer in de handen klappen. Klap zelf niet meer mee. Ga verder: 3x – 4x – … tot iedereen meeklapt. 

Van zodra iedereen klapt kan je eindigen met: ‘Wie mij hoort steekt beide armen hoog in de luchthoog – hoog – hoog…. En laat de armen weer zakken. Schud de handen even los… Dankjewel…. ‘ – en ga weer over tot de orde van de dag.

4. Jezelf onderbreken met stilte…

Volgens mij heb ik hier nog het meeste moeite mee: wanneer ik iets aan het uitleggen ben en de groep begint onder elkaar commentaren te geven. Het geroezemoes stijgt, terwijl jijzelf nog steeds je verhaal probeert te brengen… 

Luider praten helpt niet…. Of vraagt te veel van jou en jouw stem… Want zeg nu zelf: wie heeft zin om de ganse dag zijn stem te verheffen? Dat geeft trouwens ook een verkeerd signaal: je vraagt hen om stil te zijn, terwijl je zelf je stem verheft! 

Wanneer ik in een dergelijke situatie verzeild raak, onderbreek ik mezelf in het midden van een zin en kijk de ‘rustverstoorders’ direct (maar wel vriendelijk!) aan. Het kan soms wel even duren voor ze het doorhebben…

Duurt het te lang, dan vraag ik of ze het willen delen met de groep… Je ziet ook hier soms dat de rest van de groep de babbelaars tot de orde roept. Vaak door hen aan te stoten of zelfs hun naam te zeggen… Weer, gewoon verder gaan met waarmee je bezig was. 

5. Leerkracht zegt… kinderen antwoorden

Zeker oudere kinderen vinden deze leuk. Wel eentje om in te oefenen zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. 

- Leerkracht zegt ‘Holy’ – de kinderen antwoorden ‘Moly’ 

- Leerkracht zegt ‘1, 2, 3 – ogen naar mij’ – de kinderen antwoorden ‘1, 2, 3 – ogen naar jou’ 

- Leerkracht zegt ‘Een beetje minder hé vlinder’ – de kinderen antwoorden ‘inderdaad piraat!’ 

- Enz. 

Pik dingen uit de jongerencultuur. Stopwoordjes of een zin uit een liedje dat op dat moment in is en ze steeds herhalen bvb. Zo sluit je aan op hun leefwereld. Mogelijks hebben ze zelf voorstellen!

6. Stiltespray

Bij de jongere kinderen kan ‘stiltespray’ soelaas bieden… een plantenspuit op nevelstand zetten, een paar druppels lavendelolie erin met wat water

Ritueel schudden om de etherische olie te mengen met water geeft hen al aan wat er gaat komen. Dan een paar keer in het rond spuiten…. Stilte… 

Deze wil je ook inoefenen en routinematig toepassen…

7. Regenstok

Met een lange (!) regenstok kan je een gelijkaardig effect bereiken. Door er theatraal naar toe te stappen en midden in de klas te gaan staan en de stok om te draaien bereik je al effect. Je geeft hen de tijd om helemaal stil te worden tegen dat de stok ‘uitgeregend’ is.

Dit is er ook eentje om in te oefenen met de kinderen. En misschien wil je hen zelfs de kans geven om zelf ook om stilte in de klas te vragen op deze manier? Spreek dan wel af dat ze het eerst aan jou moeten vragen met een welbepaald handsignaal. 

8. Ik heb stilte nodig…

Met de oudere kinderen: tik 3x op het bord met een lat bvb en zeg duidelijk ‘Ik heb het nodig dat het stil is in 5 – 4 – 3 – 2 – 1…. Dankjewel…’ en ga weer verder alsof er niets gebeurd is. 

Je hebt hier nu niet gezegd wat je wil, wel wat je nodig hebt. En dat is fundamenteel anders. Het zit in de menselijke natuur om te willen helpen. Door te zeggen wat je nodig hebt, spreek je hun behoefte tot helpen aan. 

Moeilijk om te geloven? Stel je voor dat je het koud hebt ’s avonds bij het TVkijken bvb. Hoe klinkt ‘Ik wil een deken’ vs. ‘Ik heb een deken nodig’? 

Uitproberen dus!

9. Sssjj sssjj. Knip knip. 

Deze oefening is ideaal als de kinderen bijvoorbeeld zeer rumoerig van de speelplaats of turnles komen of ze staan gegroepeerd, praten in het wilde weg , de aandacht is overal maar niet bij jou. Dit kan een handig middeltje zijn om de groep na de oefening mooi op een rij te krijgen, ze in stilte naar de klas te laten gaan of een volgende opdracht / spel uit te leggen. 

Sta voor de groep, breng je wijsvinger naar je mond en zeg ssjj, breng je andere wijsvinger voor je mond en zeg ssjj, knip met je linkervingers, knip met je rechtervingers. Herhaal tot je de aandacht hebt van de hele groep, misschien doet wel iedereen mee. Adem samen eens diep in en uit en ga over naar de orde van de dag.

Het spreekt voor zich dat wat voor één iemand werkt niet noodzakelijk voor een ander werkt. Probeer dus een beetje uit. In sommige gevallen kan het een goede zaak zijn dat je steeds andere strategieën toepast, andere klassen houden van routine… 

Succes!!

 


What do you want to do ?
New mail

1 opmerking: