Eigenlijk zijn er drie ‘problemen’:
- te weinig ruimte (voor de hoek en opbergruimte), te weinig tijd (voor inrichten, observeren, meespelen)
- spelbegeleiding (hoe voorkom je rommel, hoe motiveer je jongens, hoe verrijk je het spel?)
- regels en routines (opruimen, slopen, druk spel, rollen)
Ja, alles. Misschien zelfs ook dat keukentje, die waar het afwasbakje eruit wordt gehaald zodat de kinderen alles in het gat kunnen proppen. (Heb jij die ook??)
Kinderen spelen niet beter met meer speelgoed. Haal gewoon eens alles uit de hoek, bekijk het kritisch en zet alleen dat terug dat kinderen nodig hebben bij hun spel.
Echt, geloof me. Ik hoop dat je dit eens wilt proberen als het je maar niet lukt om de huishoek goed op orde te krijgen. Als de kinderen geen ‘goed spel’ laten zien, als de kinderen uren bezig zijn met opruimen, als de kinderen alle spullen op de grond gooien, als er veel ‘met elkaar’ gespeeld wordt en weinig ‘met het materiaal’…
Niemand heeft drie plastic serviesjes met honderd onderdelen nodig. Vier borden, vier bekers, vier stuks bestek. Dat helpt trouwens ook meteen bij het opruimen. Minder spullen ruimt makkelijker op!
Zorg dat deze spullen ook makkelijk bij elkaar opgeborgen kunnen worden (passen de borden in het kastje? Is er misschien een dienblad waar al deze spullen netjes op gezet kunnen worden? Gesloten kastjes zijn leuk, totdat je het deurtje open doet…
Tip: Als je iets nieuws zoekt, neem dan eens een open kastje. Klinkt misschien gek (dan zie je alle rommel!), maar dat nodigt veel meer uit tot netjes opruimen. Je ziet meteen of het al klaar is of niet!
De eerste oplossing voor veel van bovenstaande problemen is dus: minder materialen.
Hoe begeleid je het spel?
De kinderen kunnen geen enorme troep meer maken. Maar hoe krijg je ze nu ‘leuk’ aan het spelen? Op mijn blog: huishoek-hoe-begeleid-je-het-spel.html vind je daarvoor al veel tips. Kort gezegd komt het neer op voordoen en meedoen.
Vind je dat je te weinig tijd hebt om het spel goed te begeleiden? Realiseer je dan dit: de huishoek staat (vaak) het hele jaar in je lokaal. Als je daar eerst extra aandacht aan besteed, zodat het spel er goed verloopt, heb je daar de rest van het jaar profijt van.
Ook als je de hoek elke keer weer verandert binnen je thema, blijft er toch een bepaalde basis die hetzelfde is. Het gaat in deze hoek om rollenspel, of het nu een huiskamer of een dokterspraktijk is.
Dus: de tijd die je investeert in het begeleiden van het spel, verdien je later terug!
En hoe krijg je de jongens nou ook gemotiveerd om in de huishoek aan de slag te gaan? Het eerste wat in me opkomt is: vraag het hen! Maar je kunt natuurlijk wat ’typische jongensspullen’ neerleggen (tussen haakjes, want je wilt uiteraard dat iedereen daarmee speelt): een gereedschapskoffer, een oude laptop, een verrekijker.
Observeer het spel van de ‘jongens’ (weer tussen haakjes) in de andere hoeken. Welk rollenspel zou daarbij passen en welke materialen lokken dat spel uit?
Misschien helpt het ook te bedenken dat alle kinderen het leuker vinden om ‘leuk te spelen’ dan om ‘rommel te maken’. Zeker als de leerkracht dan ook nog eens boos wordt… Jemig, wat een rommel is het hier! Ruim dat eens vlug op.
Probeer in plaats daarvan deze eens: Ik zie dat jullie deze spullen niet gebruiken bij jullie spel. Doe ze maar even in deze doos, dan staan ze jullie ook niet meer in de weg.
Zoek je nog meer ideeën voor een droom van een huishoek? op deze blog vind je meer artikelen over de huishoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten