Bewegingsles: alles loopt op wieltjes
kleuters: 3/4 jarige
Doel: Parcours afleggen met dingen die rijden of rollen, dit
aan de hand van verschillende bewegingstechnieken. De vaardigheden trekken,
duwen, rollen en rijden worden hiermee geoefend.
Op een speelse manier
versnellen, vertragen of stoppen dit op een
deels stabiele en deels onstabiele ondergrond.
Tijd: 15 min.
Benodigdheden:
·
Fiets
·
Step
·
Skateboard/ plank met wieltjes
·
Kruiwagen/bolderkar
·
Kinderbuggy/ poppenbuggy
·
Grote speelgoedvrachtwagen met koord aan
·
Fietsbanden/hoelahoep
·
Plank met touw aan/ iets dat men kan rollen en
trekken
·
Kartonnen rolletjes / ton/emmer
·
Groot deken / iets dan men kan trekken
·
Iets dat rolt maar waar je moeilijk kan
opzitten/grote bal/hoepel/band/ton
Dit zijn maar voorbeeldjes: alles wat rolt/bolt , fietst en
beweegt kan gebruikt worden.
Organisatie:
Zoek samen met de kleuter de voorwerpen: laat de kleuter
zelf nadenken.
Bespreek samen met de kleuter het parcours. Vb. van hier
tot aan de bomen, haag, enz. Je kan ook een voorwerp leggen tot waar de kleuter
zich moet bewegen. Kleuter beweegt zich tot aan het voorwerp / eindpunt en
keert terug. Deze oefeningen best op een stabiele en onstabiele ondergrond. Vb deel op klinker en
deel op gras. Zigzag parcours en parcours met hindernissen.
Opdracht:
1. De
kleuter kiest een voorwerp en fietst ermee tot aan het voorwerp/eindpunt
en keert terug. Leuk om een brug/ remp te maken waarover ze moeten fietsen.
2. De
kleuter kiest een voorwerp en rolt ermee tot aan het voorwerp of
eindpunt en keert terug.
3. De
kleuter kiest een voorwerp dat rolt en stapt ermee tot aan het
eindpunt en keert terug.
4. De
kleuter zet één hand of één voet op een
step/plank/rol/ton en ga ermee tot aan eindpunt en keert terug.
A) De
kleuter zet één hand of één voet ernaast en ga ermee tot aan het eindpunt en
keert terug.
B) De
kleuter zet één hand of één voet ernaast en beweegt zich verder ‘STOP’ zeggen,
kleuter moet stoppen en dan weer verder gaan.
5. De
kleuter kiest een voorwerp dat kan rijden en duwen. De kleuter neemt vb.
buggy/kruiwagen/strandkar,… en duwt
ermee tot aan het eindpunt en keert terug.
A) De kleuter neemt een ander voorwerp en rijd
en duwt er achterwaarts mee en komt vooruit terug.
6. De
kleuter kiest een voorwerp dat hij/zij kan voorttrekken. Ook leuk
broer/zus/beer ,.. op een deken of grote handdoek. De kleuter kan dit dan
voorttrekken tot aan het eindpunt en keert terug.
A) Geef
opdracht om te stoppen/versnellen/vertragen/ achterwaarts/voorwaarts
7. De
kleuter kiest een voorwerp dat rolt maar waar je moeilijk kan
opzitten. De kleuter beweegt zich tot aan het eindpunt en keert terug.
8. Rollen
en trekken, duwen (touw aan
voorwerp) met de hand en de voet en één voet ernaast zigzag parcours ‘stop
signaal’
9. Rijden
snel vertrekken , vertragen zigzag parcours
10. Skateboard
of plank met wielen: duwen met de handen/en of voeten/vooruit/achteruit
*differentiatie:
* Samen wedstrijdje
doen met broer/zus/mama/papa om ter snelste. (timen)
* Estafette: 2 parcours
om samen met iemand anders te doen.
* Kleuter opdracht
geven om te stoppen/achteruit te gaan/ sneller/trager enz.
* Moeilijke ondergrond:
op gras/steentjes/mals zand
* brug/remp maken van
vb houten plank met ton eronder.
* obstakels op zigzag
parcours: vb. voorwerpen die men moet vermijden, waar men niet mag tegen
botsen.
Grof motorische oefeningen kunnen ook geoefend worden
tijdens dagdagelijkse dingen of gebeurtenissen. Hieronder enkele tips.
Tips:
Als je gaat fietsen of wandelen
ü Fietsen
op moeilijke ondergrond
ü Fietsen
bij stop signaal kleuter stoppen
ü Wandelen/
lopen tussen de bomen (zigzag) /achteruit/ op één been, enz…
ü Dingen
in natuur zoeken die men kan rollen, duwen, trekken(zware dingen),
In de tuin werken:
ü Laat
uw kleuter met de kruiwagen rijden
ü Harken,
wieden in de tuin
ü Planten
water geven, gieter dragen
Spelen in tuin:
ü Kleuter
zoekt dingen in en rond het huis die kunnen rollen, trekken, duwen
ü Kan
men die dingen voortduwen?
ü Kan
men met die dingen rollen?
ü Kan
men erop gaan zitten?
ü Kan
men die dingen voortduwen met de handen/voeten ,…
ü Hoe
kan men die dingen nog laten voortbewegen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten