alles loopt op wieltjes


Bewegingsles: alles loopt op wieltjes

kleuters: 3/4 jarige

Doel: Parcours afleggen met dingen die rijden of rollen, dit aan de hand van verschillende bewegingstechnieken. De vaardigheden trekken, duwen, rollen en rijden worden hiermee geoefend.
Op een speelse manier versnellen, vertragen of stoppen dit op een  deels stabiele en deels onstabiele ondergrond.

Tijd: 15 min.

Benodigdheden:
·        Fiets
·        Step
·        Skateboard/ plank met wieltjes
·        Kruiwagen/bolderkar
·        Kinderbuggy/ poppenbuggy
·        Grote speelgoedvrachtwagen met koord aan
·        Fietsbanden/hoelahoep
·        Plank met touw aan/ iets dat men kan rollen en trekken
·        Kartonnen rolletjes / ton/emmer
·        Groot deken / iets dan men kan trekken
·        Iets dat rolt maar waar je moeilijk kan opzitten/grote bal/hoepel/band/ton
Dit zijn maar voorbeeldjes: alles wat rolt/bolt , fietst en beweegt kan gebruikt worden.

Organisatie:
Zoek samen met de kleuter de voorwerpen: laat de kleuter zelf nadenken.
Bespreek samen met de kleuter het parcours. Vb. van hier tot aan de bomen, haag, enz. Je kan ook een voorwerp leggen tot waar de kleuter zich moet bewegen. Kleuter beweegt zich tot aan het voorwerp / eindpunt en keert terug. Deze oefeningen best op een stabiele en  onstabiele ondergrond. Vb deel op klinker en deel op gras. Zigzag parcours en parcours met hindernissen.




          





Opdracht:

1.      De kleuter kiest een voorwerp en fietst ermee tot aan het voorwerp/eindpunt en keert terug. Leuk om een brug/ remp te maken waarover ze moeten fietsen.
2.      De kleuter kiest een voorwerp en rolt ermee tot aan het voorwerp of eindpunt en keert terug.
3.      De kleuter kiest een voorwerp dat rolt en stapt ermee tot aan het eindpunt en keert terug.
4.      De kleuter zet één hand  of één voet op een step/plank/rol/ton en ga ermee tot aan eindpunt en keert terug.
A)     De kleuter zet één hand of één voet ernaast en ga ermee tot aan het eindpunt en keert terug.
B)     De kleuter zet één hand of één voet ernaast en beweegt zich verder ‘STOP’ zeggen, kleuter moet stoppen en dan weer verder gaan.
5.      De kleuter kiest een voorwerp dat kan rijden en duwen. De kleuter neemt vb. buggy/kruiwagen/strandkar,… en  duwt ermee tot aan het eindpunt en keert terug.
A)  De kleuter neemt een ander voorwerp en rijd en duwt er achterwaarts mee en komt vooruit terug.
6.      De kleuter kiest een voorwerp dat hij/zij kan voorttrekken. Ook leuk broer/zus/beer ,.. op een deken of grote handdoek. De kleuter kan dit dan voorttrekken tot aan het eindpunt en keert terug.
A)     Geef opdracht om te stoppen/versnellen/vertragen/ achterwaarts/voorwaarts
7.      De kleuter kiest een voorwerp dat rolt maar waar je moeilijk kan opzitten. De kleuter beweegt zich tot aan het eindpunt en keert terug.
8.      Rollen en trekken, duwen  (touw aan voorwerp) met de hand en de voet en één voet ernaast zigzag parcours ‘stop signaal’
9.      Rijden snel vertrekken , vertragen zigzag parcours
10.   Skateboard of plank met wielen: duwen met de handen/en of voeten/vooruit/achteruit



*differentiatie:
* Samen wedstrijdje doen met broer/zus/mama/papa om ter snelste. (timen)
* Estafette: 2 parcours om samen met iemand anders te doen.
* Kleuter opdracht geven om te stoppen/achteruit te gaan/ sneller/trager enz.
* Moeilijke ondergrond: op gras/steentjes/mals zand
* brug/remp maken van vb houten plank met ton eronder.
* obstakels op zigzag parcours: vb. voorwerpen die men moet vermijden, waar men niet mag tegen botsen.

Grof motorische oefeningen kunnen ook geoefend worden tijdens dagdagelijkse dingen of gebeurtenissen. Hieronder enkele tips.

Tips:
Als je gaat fietsen of wandelen
ü  Fietsen op moeilijke ondergrond
ü  Fietsen bij stop signaal kleuter stoppen
ü  Wandelen/ lopen tussen de bomen (zigzag) /achteruit/ op één been, enz…
ü  Dingen in natuur zoeken die men kan rollen, duwen, trekken(zware dingen),

In de tuin werken:
ü  Laat uw kleuter met de kruiwagen rijden
ü  Harken, wieden in de tuin
ü  Planten water geven, gieter dragen

Spelen in tuin:
ü  Kleuter zoekt dingen in en rond het huis die kunnen rollen, trekken, duwen
ü  Kan men die dingen voortduwen?
ü  Kan men met die dingen rollen?
ü  Kan men erop gaan zitten?
ü  Kan men die dingen voortduwen met de handen/voeten ,…
ü  Hoe kan men die dingen nog laten voortbewegen?



video parcours

Geen opmerkingen:

Een reactie posten