woordherkenning



                     Leren lezen in de kleuterklas gebeurt op een speelse leuke manier.
                         Het begint met letter-woordherkenning.

Vanaf ongeveer het vijfde levensjaar krijgen kinderen, naast de inhoud van geschreven taal ook interesse in de vormaspecten van taal. Uitingen als  "die letter is uit mijn naam" of "dat is de letter van mama",laat zien dat het kind een belangrijke stap zet naar geletterdheid. Vooral het besef dat woorden uit letters bestaan en aan elkaar gekoppeld worden, is van belang voor de ontwikkeling van letterkennis en het leren lezen.




Tips:

* Knip een woord uit een boekje of schrijf een woord in drukletters op en laat uw kind dat woord zoeken in boekjes. Eventueel kan het kind de woorden uitknippen en opplakken.

* Zeg een letter en kind zoekt in huis dingen die beginnen met die letter. vb . letter A, kind zoekt dingen die beginnen met de letter A: appel, auto, afstandsbediening, afdak, afwasmachine ,...

* Laat uw kind letters uit zijn naam een letterrups maken, door dingen te zoeken die met die letter beginnen. vb. mijn naam is Debby= D ik leg een DRUIF op tafel, daarnaast E ik leg een EI naast de druif, B BEER, B BLOEM, Y YOGAMATJE.  Zo maak ik mijn naam met dingen die ik gevonden heb.

* Het kind kan ook letters uitknippen uit boekjes en zijn /haar naam namaken met de gevonden letters. Dit kan natuurlijk met woorden, namen van gezinsleden, dieren enz.

* Zeg een woord, laat het kind het woord spellen (letters zeggen dat het kind hoort) . Men kan deze letters weer zoeken in boekjes of dingen in huis gaan zoeken die beginnen met die letter. vb. BAL (kind zegt  B A L) B zoekt voorwerp met de B balpen, A zoekt voorwerp met A aardbei, L zoekt voorwerp met L lamp. 

woordherkenning online

werkblaadjes woordherkenning








Geen opmerkingen:

Een reactie posten