Wereldoriëntatie


Het zijn vreemde tijden voor iedereen. Het Covid-19 virus heeft ons land in zijn macht. Het zou goed kunnen dat u thuis zit met zoon, dochter, broer of zus omwille van de opgeschorte lessen. Als kleuteronderwijzeres weet ik dat dit niet altijd gemakkelijk is. 


Ook heeft het corona-virus invloed op mijn leven en dat van de kleuters. Daarom deze blog: zodat de kleuters toch nog wat bijleren op een speelse, leuke en simpele manier. Op mijn blog vind je al heel wat ideeën en tips maar nu wil ik specifiek wereldoriëntatie in de picture zetten.

1. Sporentocht  Leg buiten met kosteloos materiaal of natuurmateriaal een spoor dat je kinderen kunnen volgen.  Op verschillende plaatsen kan je opdrachtjes voorzien.  
Speurtochten: stippel je route uit - Kiind
Mogelijke sporen:
 Een pijl tekenen met krijt
 Takjes, steentjes, dopjes, flesjes in een rij
 Maak een echte schatkaart
Mogelijke opdrachtjes: 
 Motoriek: Op één of twee benen springen tot een bepaald punt
 Zintuigen: Je kinderen zoeken iets dat je verstopt hebt
 Taal: Zoek drie woorden die rijmen op.../ die beginnen met de letter ...
 Muziek: Zing een liedje: Welk liedje neurie ik?
 Fijne motoriek/natuur: Maak met takjes en blaadjes een mannetje
 Drama: Uitbeelden van dieren of handelingen


2.Fotozoektocht op straat 
Stippel in je straat of in een bos een route uit. Je gaat eerst alleen en trekt onderweg al foto’s van zaken die je tegenkomt: dit kan een verkeersbord zijn, een leuk detail, dieren in de wei, …  Nadien stap je met je kinderen de route. Je laat hen bij vertrek je eerste foto zien. Pas als ze gevonden hebben wat er op je foto stond, laat je de tweede foto zien. Zo ga je steeds verder.  Indien je liefst niet onnodig buiten wil, kan je deze zoektocht ook doen op weg naar de winkel.

3.Drijven en zinken, magnetisch of niet?  
 Drijven en zinken : Werkblad bij de experimenteerbak ...
Je zet een bak met water klaar. Voorzie verschillende kosteloze materialen, zoals een magneet, een potlood, een kurk, aluminiumfolie, een paperclip, steentjes, een spons, een bad-eendje...

*Laat je kinderen ontdekken wat drijft of zinkt.
*Hetzelfde kan je doen met magnetische krachten of niet. Geef je kinderen een magneet en laat ze in het huis ontdekken wat magnetisch is. Om het eenvoudiger te maken, kan je zelf ook materialen voorzien.

Tip:  Op Pinterest vind je heel wat werkblaadjes die ze hierover kunnen invullen.
werkblaadjes: drijven/zinken/magnetisch

4.Blotevoetenpad 
Voorzie verschillende dozen of bakjes met materiaal in.  De kinderen stappen er op blote voeten door.
*Stimuleer hen om goed te voelen met hun voeten:
Zelf een blotevoetenpad maken - Mamaliefde.nl
- Wat voel je? Hard/zacht/nat/droog/koud/warm...  
- Durf je springen?  
- Voel ook eens met je hand!  
- Ruik er eens aan!
                                                     
Stimuleer de zintuigen maar!

5.Buiten kriebelbeestjes zoeken: 
* Ga samen met je kind in de tuin op zoek naar verschillende kriebelbeestjes. Dit kan je doen in je tuin of tijdens een wandeling. Zie je ergens een spin of een lieveheersbeestje?
* Je kan ook op zoek gaan naar verschillende natuurmaterialen die typerend zijn voor de lente.  Zie je bloemen? Welk kleur hebben ze? Hoe heet deze bloem? Wat hoor je (bv: vogels die fluiten...)
* Bespreek samen hoe de beestjes en planten/bloemen eruitzien. Ruik eraan, voel er voorzichtig aan. Hoe voelt de bloem? Hoe ruikt de bloem?  Hoeveel poten tel je?
                                           juf Hilde en haar kleuters
!!! Belangrijk: Wil je beestjes even bijhouden om beter te kunnen bekijken? Geen probleem, maar doe dit voorzichtig en laat ze op tijd weer vrij! Vergeet geen luchtgaatjes te prikken. Maak misschien een leuk insectenhotel voor je nieuwe huisgenoot?

6.Zaadjes planten: 
Niets is leuker dan in de lente je eigen zaadjes planten.
* Bedenk samen wat je nodig hebt.
* Je kan eventueel een stappenplan hiervoor gebruiken (oudste kleuters).stappenplan 
* Plant zaadjes en kijk elke dag of er iets veranderd. Wat zie je?
                                  Waterkers mannetjes | Thema
Tip: Tuinkers/cresson komt snel uit!
Je kan de tuinkers zaaien in potgrond, maar ook met watjes lukt het.
😍Een leuk extraatje: versier je potje waarin je de tuinkers plant. Zaaien met watjes:

7.Lenteschoonmaak: 
Niets zo fijn als mama of papa helpen met de lenteschoonmaak. Je kleuter gaat spontaan de verschillende materialen ontdekken. Waar dient die gekke spons voor? Wat kan ik met een zeem doen? Je kan nadien eventjes genieten van het ‘lenteschoon’ gevoel.

Differentiatie:
* Gemakkelijker: Laat de kleuters experimenteren met de verschillende materialen die je gebruikt tijdens een lenteschoonmaak.
* Moeilijker: Voorzie een stappenplan voor oudere kleuters. Vb. Een stappenplan voor het poetsen van de ramen. Of leer je kleuter een techniek aan, zoals het wegtrekken van het water, …


Ik wens jullie veel plezier en hoop dat jullie iets aan mijn ideeën hebben.

Bedankt aan de laatstejaars studenten voor de mooie bundel , daar komen deze dingen van en bedankt dat ik deze mocht delen.
Helen Van Look, June Voeten, Gwen Pieters, Jolien Wissaert, Laura T’Seyen, Jade Lindekens, Famke Bolssens, Lauri Smolders, Margo Henderickx, Martha Van den Bergh en Yolanda Tutenel 

3 opmerkingen: