Rangorde via beweging


Naam spel: Rangorde via beweging
Leeftijd: 2de / 3de kleuterklas
doel: Als spelend en bewegend kennis maken met begrippen. Een parcours afleggen waarbij de kleuters ergens OVER- OP-ONDER- stappen, lopen of andere verplaatsingstechnieken.
 De kleuters maken kennis met de begrippen: NAAST-VOOR-NA-TUSSEN-ONDER-OP ,EERSTE, LAATSTE, MIDDELSTE, VORIGE, VOLGENDE, VOORLAATSTE, 1STE, 2de , 3de , 4de , 5de … dit door actief ervaringen op te doen.
Organisatie:
De kleuters staan voor de rijen. Bespreek met de kleuter vooraf de begin en de looprichting. Tel samen de auto’s, stoelen, beren,.. 1, 2 ,3 4, 5 



Benodigdheden :–          Stoelen
–          Tafels
–          kussens
–          markeertape
Je kan ook andere dingen gebruiken zoals:
-stenen
-kruisjes met stoepkrijt op de grond zetten
-dozen/ boxen
-enz.
Locatie: klas/ buiten
Tijd: 15 min.
Opdracht:De leerkracht laat de kleuters voorwerpen plaatsen op de aangeduide plaatsen. Hierbij verwoordt de leerkracht telkens op welke plaats het voorwerp wordt geplaatst (1ste/2de/3de/4de/5de plaats)
De kleuters gaan in groepjes voor een rij van stoelen, tafels, kussens staan.
De leerkracht geeft de opdrachten:
– ga zitten op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– kruip onder de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– loop een rondje rond de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– kruip over de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/tafel/stoel/kussen
– ga staan op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/tafel/stoel/kussen
– leg je hand op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen.
– …
*differentatie:
° de kleuters laten kennis maken met voorkeurshand: Zet een hand op… zet je andere hand op …, onder, tussen, …
° de kleuters laten kennis maken met links- rechts : Zet de linkerhand op… zet je rechterhand op …, onder, tussen, …
° de kleuters zelf een stoel, auto, beer enz. laten kiezen en de kleuters vernoemen op welke stoel, auto enz. ze zitten: kleuter gaat op de 2de stoel zitten-kleuter vernoemt ik zit op de 2de stoel,  ik sta op de 5de auto, 

Je kan nog meer opdrachten laten uitvoeren of zelf verzinnen dat de kleuters kunnen doen. Het is de bedoeling dat ze de begrippen en rangorde op een leuke manier aanleren.Dit kan ook door de begrippen en rangorde te oefenen in dagdagelijkse gebeurtenissen (hieronder enkel tips)

-Als je gaat fietsen: kijk rondom u laat de kleuter vertellen wat hij ziet, stel vragen aan uw kleuter (taal is heel belangrijk bij kleuters).
ü Zeg eens wat zie jij in de wei staan? Hoeveel poten heeft dat? Hoeveel oren heeft dat?
ü Zie jij ook die vogel? Op de hoeveelste tak zit die?
ü Hoeveel auto’s zijn er VOOR ons?
ü

-tafel klaar zetten en andere huishoudelijke taken.
ü Neem 4 vorken en leg de vork  links NAAST het bord
ü Neem voor iedereen een glas en zet het glas OP de tafel, bovenaan het bord
ü Met hoeveel personen telt ons gezin? Leg zoveel messen op tafel rechts van het bord…

-trampoline:
ü Spring 1 keer , 2 keer,  5 keer.
ü Spring 2 keer op uw linkse been
ü Spring 5 keer laag en steek uw rechterarm in de lucht

-wandelen en hoeveelheden:
ü Laat de kleuter onderweg alle paarden tellen die hij / zij tegenkomt  (tot 10)
ü Kom je een hond tegen , vraag hoeveel honden je kleuter ziet.
ü Zoek samen 5 steentjes, 2 blaadjes, 4 bloemen, …

IK WENS JULLIE VEEL PLEZIER MET DE BEWEGINGSLES

Geen opmerkingen:

Een reactie posten