Naam spel: Rangorde via beweging
Leeftijd: 2de / 3de kleuterklas
doel: Als spelend en bewegend
kennis maken met begrippen. Een parcours afleggen waarbij de kleuters ergens
OVER- OP-ONDER- stappen, lopen of andere verplaatsingstechnieken.
De kleuters maken kennis
met de begrippen: NAAST-VOOR-NA-TUSSEN-ONDER-OP ,EERSTE, LAATSTE, MIDDELSTE,
VORIGE, VOLGENDE, VOORLAATSTE, 1STE, 2de , 3de
, 4de , 5de … dit door actief ervaringen op te doen.
Organisatie:
De
kleuters staan voor de rijen. Bespreek met de kleuter vooraf de begin en de
looprichting. Tel samen de auto’s, stoelen, beren,.. 1, 2 ,3 4, 5
Benodigdheden :– Stoelen
– Tafels
– kussens
– markeertape
– Tafels
– kussens
– markeertape
Je kan ook andere
dingen gebruiken zoals:
-stenen
-kruisjes met
stoepkrijt op de grond zetten
-dozen/ boxen
-enz.
Locatie: klas/ buiten
Tijd: 15 min.
Tijd: 15 min.
Opdracht:De leerkracht laat de kleuters voorwerpen plaatsen op de aangeduide plaatsen. Hierbij verwoordt de leerkracht telkens op welke plaats het voorwerp wordt geplaatst (1ste/2de/3de/4de/5de plaats)
De kleuters gaan in groepjes voor een rij van stoelen, tafels, kussens staan.
De leerkracht geeft de opdrachten:
De leerkracht geeft de opdrachten:
– ga zitten op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– kruip onder de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– loop een rondje rond de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– kruip over de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/tafel/stoel/kussen
– ga staan op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/tafel/stoel/kussen
– leg je hand op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen.
– …
– kruip onder de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– loop een rondje rond de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen
– kruip over de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/tafel/stoel/kussen
– ga staan op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/tafel/stoel/kussen
– leg je hand op de 1ste/2de/3de/4de/5de plaats/stoel/tafel/kussen.
– …
*differentatie:
° de kleuters laten kennis maken met voorkeurshand: Zet een hand op… zet je
andere hand op …, onder, tussen, …
° de kleuters laten kennis maken met links- rechts : Zet de linkerhand op…
zet je rechterhand op …, onder, tussen, …
° de kleuters zelf een stoel,
auto, beer enz. laten kiezen en de kleuters vernoemen op welke stoel, auto enz.
ze zitten: kleuter gaat op de 2de stoel zitten-kleuter vernoemt ik
zit op de 2de stoel, ik sta
op de 5de auto,
Je kan
nog meer opdrachten laten uitvoeren of zelf verzinnen dat de kleuters kunnen
doen. Het is de bedoeling dat ze de begrippen en rangorde op een leuke manier
aanleren.Dit kan ook door de begrippen en rangorde te oefenen in dagdagelijkse
gebeurtenissen (hieronder enkel tips)
-Als je
gaat fietsen: kijk rondom u laat de kleuter vertellen wat hij ziet, stel
vragen aan uw kleuter (taal is heel belangrijk bij kleuters).
ü
Zeg
eens wat zie jij in de wei staan? Hoeveel poten heeft dat? Hoeveel oren heeft
dat?
ü
Zie
jij ook die vogel? Op de hoeveelste tak zit die?
ü
Hoeveel
auto’s zijn er VOOR ons?
ü
…
-tafel
klaar zetten en andere huishoudelijke taken.
ü
Neem
4 vorken en leg de vork links NAAST
het bord
ü
Neem
voor iedereen een glas en zet het glas OP de tafel, bovenaan het
bord
ü
Met
hoeveel personen telt ons gezin? Leg zoveel messen op tafel rechts van
het bord…
-trampoline:
ü
Spring
1 keer , 2 keer, 5 keer.
ü
Spring
2 keer op uw linkse been
ü
Spring
5 keer laag en steek uw rechterarm in de lucht
-wandelen
en hoeveelheden:
ü
Laat
de kleuter onderweg alle paarden tellen die hij / zij tegenkomt (tot 10)
ü
Kom
je een hond tegen , vraag hoeveel honden je kleuter ziet.
ü
Zoek
samen 5 steentjes, 2 blaadjes, 4 bloemen, …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten