Spelideeën wiskundige initiatie

Bouwen met blokken of kosteloos materiaal 

Met blokken kan je leuke constructies bouwen. Laat je kind eerst zelf aan de slag gaan. Nadien kan je zelf een constructie maken en ze stimuleren om dezelfde te maken. Niet gemakkelijk!
Tip: Niet enkel met blokken kan je bouwen, ga met je kinderen opzoek naar vernieuwend bouwmateriaal. Vb. Sponzen, dozen, steentjes, bekers, wc-rolletjes, …
 LEGO Math from Smarty Buddy Apps and Books! #legocake                               * Tellen maar!
Ook tellen kan je hierbij betrekken.





Sorteren 
See how we made a game out of colour sorting to suit my child's interests. Playing and Learning Begins at Home

Nu we lang thuis zullen zitten, is het tijd om onze speel/slaapkamer nog eens deftig op te ruimen. De kinderen kunnen hun speelgoed op basis van meerdere kwaliteiten sorteren

  • Kleur 
  • Grootte  
  • Soort (bv: alle groenten samen, fruit samen...) 
  • Vorm
Maak duidelijk rond welk kenmerk je werkt, door dozen te plaatsen of vierkanten te trekken met tape op de grond.
Tip: Kan je de gesorteerde stapel nog onderverdelen en rangschikken vb. Het groene speelgoed nog eens van groot naar klein zetten.


Probleemoplossend denken en bouwen 
 Wat is er nu leuker dan een kamp bouwen als je thuis zit?  Zoek samen met je kleuter naar de juiste locatie en materialen.  Gebruik doeken, zetels, kussens en neem op wat je kind nog meer voorstelt “Waarom hebben we dit nodig, wat voor materiaal kunnen we gebruiken om een zachte ondergrond te leggen, …?”  Als het kamp af is, kan je het een naam geven.   Je kan je kind nog eens extra belonen door in de avond samen een leuke film te kijken of verhalen te vertellen met elkaar in het kamp.
                              Hutten bouwen – Toffe Plek
Tip:
- Om het kamp extra aan te kleden kan je gezellige veilige lampen of knuffels toevoegen.
 - Bekijk het afbreken van het kamp ook als leerkans.
 “Waar komt dit kussen vandaan,
- Welk onderdeel van de bank is dit?”

Seriëren 

Seriëren is eigenlijk een moeilijk woord voor ordenen.  Het is belangrijk dat uw kleuter hierop blijft oefenen. Het is immers een voorwaarden voor getalbegrip dat later nodig is om te kunnen rekenen.  Je kan bijna alles ordenen!

Laat uw kleuter dus gerust de knuffels van klein naar groot zetten. Heeft u niet zoveel knuffels? Geen probleem! Met lepels, borden, lege flessen, boeken lukt het ook!  U kunt deze activiteit aanbieden met veel of weinig materiaal. Afhankelijk van het aantal maakt u het juist makkelijker of moeilijker voor het kind.

Manieren van ordenen:

  •  Van groot naar klein. 
  •  Van dik naar dun. 
  •  Van licht naar zwaar. 

 Tellen + rangtelwoorden 

Je neemt enkele auto's, poppen, steentjes,  bloemen of andere materialen die je ter beschikking hebt. Je maakt een telrij voor je kleuter en laat hem/haar tellen.

Daarna kan je overgaan naar de rangtelwoorden (eerste, tweede, derde, …). Dit doe je best ook met concreet materiaal. Je kan je kleuter enkele vragen stellen als:

- Wat ligt er eerst?
 - Wat is laatst?
- Welke is de middelste?
- Is er een middelste?
- Hoeveel poppen, steentjes, bloemen, … liggen er?

Ter differentiatie:  
-  Makkelijk: kortere telrijen maken. Afhankelijk van het niveau van je kind.
 - Moeilijker: langere telrijen maken. Afhankelijk van het niveau van je kind.

           
Stengels van de bloem bouwen
Indien mogelijk ga op wandel met je kleuter en zoek naar verschillende bloemen. Focus op de stengel van de bloem.
Hebben alle bloemen dezelfde stengel?
Wat is er anders?
Hoe lang zijn de stengels?
Kan jij thuis de bloem zijn stengel terugbouwen?
Met welke materialen kan je dit doen?
Probeer een zo lang mogelijke stengel te bouwen!

Variatie: Dit kan ook met kosteloos materiaal door bijvoorbeeld wc-rolletjes te gebruiken als stengel.

Differentiatie:
*Makkelijker: Laat je kleuter zijn stengel neerleggen met de blokjes of wc-rolletjes ernaast. Leg er eventueel een stokje tegen, zodat ze kunnen zien wanneer het klaar is.

*Moeilijker: Laat de kleuters eerst bouwen (een schatting). Nadien kunnen ze hun stengel vergelijken met de toren.  Moeten er nog blokjes bij? Moeten er nog blokjes weg? Is het even lang?

Er was eens, een lieveheersbeestje zonder stippen 
Teken een lieveheersbeestje zonder stippen op een A4 pagina. Schrijf vervolgens verschillende getallen op kleine stukken papier.
Gebruik kurkenstoppen, kralen, knopen of ga buiten op zoek naar enkele stenen of bloemblaadjes.  Je kind kan een kaartje trekken en het juiste aantal stippen leggen op het lieveheersbeestje.
 
Noot: Wiskunde hoeft zeker niet saai te zijn. Kleed de activiteit fijn in door en verhaaltje te lezen over lieveheersbeestjes, een filmpje te kijken over de stippen of zelf een mooi verhaal te verzinnen binnen de activiteit.

Differentiatie:  
*Makkelijker: Gebruik het kwadraatbeeld* op de kaartjes en hou de getallen onder de 15.
* Moeilijker: Gebruik een A3 blad en ga tot getallen boven de 10. Geef de getallen eventueel verbaal aan.  *Kwadraatbeeld   Deze getalbeelden gebruiken de leerlingen als ondersteuning bij het oplossen van een oefening.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten