Een themahoek naast je huishoek
Als jij geluk hebt, heb je ruimte voor een extra themahoek. Ik zal uitleggen wat het voordeel hiervan is. Wanneer je bijvoorbeeld een winkeltje, een postkantoor of een politiebureau naast de huishoek hebt, kan het spel in de huishoek hierop aangepast worden. Er ontstaat interactie tussen de twee verschillende hoeken. In de huishoek kan nog steeds het basis, huiselijke spel gespeeld worden, maar er kunnen daarnaast uitstapjes gemaakt worden naar de themahoek.
In die themahoek kan het spel zich juist helemaal richten op het thema. Je kunt je voorstellen dat een politieman in een huishoek misschien niet tot zijn volste recht komt, terwijl hij op een politiebureau zijn werk wel kan doen. Het spel in die hoek is veel meer gericht op rollenspel, alhoewel het manipulatieve spel daar natuurlijk ook wel voorkomt.
Als je een thema hebt waarbij je een themahoek kunt maken, hoeft dat niet altijd direct een bestaande spelhoek te zijn. Maak gerust van je taalhoek een postkantoor, en laat je huishoek zoals hij is. Je kunt natuurlijk wel attributen toevoegen aan de huishoek, daar kom ik zo op terug. Een bloemenwinkel kan een plekje krijgen in de zandtafel, een schildersatelier heb je waarschijnlijk liever in je knutselhoek (of ‘natte’ hoek, dicht bij de kraan). Door twee hoeken te creëren, creëer je ook spelmogelijkheden tussen beide hoeken.
Je huishoek aanpassen aan het thema
Heb je geen ruimte voor een tweede spelhoek, of leent je thema zich daar minder goed voor, dan kun je ook je huishoek aanpassen aan het thema. Sowieso is het leuk om eens in de zoveel tijd wat nieuwe materialen toe te voegen aan de basisinrichting, zodat er nieuw spel kan ontstaan. Je kunt hierbij denken aan: feestmaterialen zoals slingers, wanneer er een feestje is, attributen die passen bij het seizoen, schoonmaakspullen als de klas schoongemaakt gaat worden, etc.
Als je nieuwe attributen toe wilt voegen aan de huishoek, laat ze dan eerst in de kring zien. Bespreek wat de kinderen ermee kunnen doen, laat eerst het manipulatieve spel voordoen (beeld maar uit hoe je met een veger de vloer veegt). Laat vervolgens kinderen voordoen hoe je met het materiaal kunt spelen, en bespreek welke rollen daarbij nodig zijn. Een kok in een restaurant moet bijvoorbeeld het eten snijden, het in de pan doen, erin roeren, het eten proeven en op borden scheppen. Laat al deze handelingen aan bod komen, en benoem ze. Als je tijdens het spelen een bezoek brengt aan de huishoek, refereer dan aan deze uitleg. Wat deed een kok ook al weer?
Mogelijke themahoeken
Er zijn van die themahoeken, die eigenlijk bij elk thema wel passen. Een winkel, bijvoorbeeld, kan in elk seizoen een plek krijgen. In de winter is het een kledingwinkel voor Kikker, die het te koud heeft, in de lente is het een bloemenwinkel, in de zomer een ijscokraam en in de herfst een toverwinkeltje voor de boze heks. Een supermarkt is het hele jaar door geopend, en kan dus prima bij elk thema ingepast worden. In de winkel is veel ruimte voor het spelen met getallen.
Een ander voorbeeld van zo’n hoek, is het postkantoor. In de lente schrijf je Valentijnsbrieven, of je verstuurt geboortekaartjes voor de lammetjes. In de decembermaand kunnen de verlanglijstjes aan Sinterklaas gestuurd worden, en versturen we kerstkaarten. Hoewel het versturen van post steeds minder ‘van nu’ wordt in het digitale tijdperk, is het voor kinderen altijd interessant te weten welke weg een brief of kaart aflegt. Bovendien is er in zo’n hoek veel ruimte om te spelen met letters.
Nog een hoek die bij veel thema’s past, is het restaurant. In de decembermaand gaan de kinderen waarschijnlijk zelf wel eens uit eten. Het zelfde geldt voor Valentijnsdag, Vaderdag en Moederdag. Eten is een thema dat vaak terug komt, niet alleen op het gebied van gezond eten (bijvoorbeeld met het Nationale Schoolontbijt of de Koningsspelen), maar ook met feestdagen als Pasen. En als je werkt over reizen, kan een pizzeria of een Chinees restaurant natuurlijk niet ontbreken!
Ik wil nogmaals het boek Hoekenwerk van de Werkgroep Kleuters Centraal noemen. Helaas is het boek alleen nog maar tweedehands te verkrijgen bij bol.com. Het staat echter vol met ideeën voor thematische hoeken, compleet met voorbereidingsschema’s en suggesties voor andere activiteiten. Duidelijk wordt dat het spel zich helemaal niet beperkt tot de huishoek en/of de themahoek. Er kan interactie ontstaan met veel meer hoeken in de klas, waardoor het thema écht gaat leven!
Huiswerk
Bedenk bij de voorbereiding van je volgende thema welke attributen je aan de huishoek gaat toevoegen, en of je een themahoek kunt inrichten naast de huishoek. Bedenk welk spel de kinderen kunnen spelen met de attributen, en hoe je dat in de kring gaat bespreken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten