Huishoek: De Basisinrichting

 

Waar moet de basisinrichting aan voldoen?



De basisinrichting van je huishoek moet aan minstens één van deze belangrijke criteria voldoen: de kinderen moeten de spullen (in de breedste zin van het woord) herkennen uit het echte leven, en ze moeten multifunctioneel zijn.

Probeer je eens een voorstelling te maken van de handelingen in een huiskamer die de kinderen overdag gadeslaan. Moeder leest de krant, vader drinkt een kopje koffie en vraagt of moeder ook wat wil drinken, de telefoon gaat, de ramen worden gewassen, de poes wordt geknuffeld. Als je een lijstje van deze handelingen hebt, maak daar dan eens een lijst met benodigde materialen bij.

Als je kijkt naar het eerste criterium, dan zou dat pleiten voor échte kopjes en borden. Dan zou dat betekenen dat een telefoon-met-hoorn-en-draad niet thuis hoort in de hedendaagse huishoek. Mooie voorbeelden hiervan zie je bij de foto’s die Marjo Meulensteen me ooit stuurde voor een artikel over de huishoek. En bij het kijkje in de klas van Gertrude zagen we een echt koffiezetapparaat dat ze van een electronica zaak had gekregen.

Met het tweede criterium doel ik op materialen waaraan de kinderen zelf betekenis kunnen geven. Een eenvoudig voorbeeld is een lap stof. Dit kan een cape van een superheld zijn, of de omslagdoek van een heks. Het kan ook een tafellaken worden, of een deken voor de zieke, of een doek om de pop in te dragen. Andere voorbeelden van multifunctionele materialen (de Werkgroep noemt ze ‘structuurrijke materialen’) zijn potjes met knopen, kurken of kastanjes. De kinderen kunnen zelf bedenken dat de knopen bijvoorbeeld geld zijn, de kurken worden gebruikt om mee te koken en de kastanjes zijn het voer van de poes.

Weggooien!

Als je voor het eerst in lange tijd kritisch kijkt naar de inrichting van je huishoek, zou het kunnen zijn dat je teveel spullen hebt. Veel te veel spullen. Je hebt wellicht wat gekregen van ouders, of zelf iets van huis mee genomen onder het mom van ‘leuk voor school’. Net zoals bij de meubels kijk je hier ook kritisch naar de materialen: is het stuk, dan gooi je het weg. Echt, het spel van de kinderen wordt niet bevorderd door kapotte materialen! Vind je het moeilijk iets weg te gooien, bedenk je dan dat je huishoek een onderwijsplek is, geen liefdadigheidsinstelling. Knipoog.

Alles wat heel is, bekijk je ook kritisch. Wat hebben de kinderen aan 2 halve serviesjes? Maak eventueel een doos met extra spullen, die je kunt inzetten als iets kapot gaat. Het ene serviesje komt in de huishoek, het andere gaat in de doos. Het gaat er juist om de materialen in de huishoek kwalitatief te laten zijn, less is more.

De verkleedkleren in je hoek moeten ook heel zijn. Vraag een handige ouder licht verstelwerk te doen, zodat de kleren weer tegen een stootje kunnen. Hoe lang is het geleden dat ze gewassen zijn? Nu is een mooi moment dat nog eens te doen.

Voordat je de overgebleven spullen terug zet in de huishoek: bedenk je steeds goed wat voor spel de kinderen kunnen laten zien met het materiaal. Als je het niet kunt bedenken, of als het niet echt bij de basis van een huis hoort, laat het dan nog even uit de hoek. Om het makkelijker te maken geef ik een opsomming van materialen per onderdeel van het huis.

Huiskamer: telefoon, afstandsbediening, tafelkleedje, tijdschriften en kranten en een huisdier.

Keuken: een servies voor 4 personen, pannen, een schort, houten lepels en ander kook- en bakgarnituur, verpakkingen van etenswaar, multifunctionele materialen die dienst kunnen doen als eten, potjes, nep groente en fruit.

Slaapkamer/badkamer: een pop (kies je een anatomische pop, of kies je een slappe pop die gemakkelijk aangekleed kan worden? En welke huidskleur kies je?), een babybadje, lege verpakking van bijvoorbeeld shampoo, een spiegel, een kam (goed schoonhouden), een strijkijzer en strijkplank.

Kleding: een hoed, een handtas, sjaals, brillen, schoenen, kralenketting, een superheld-cape (eenvoudig te maken), een rok, een jas.

Aanvullen

Nu je een overzicht hebt van de basisinrichting van je huishoek, kun je ontbrekende materialen gaan aanvullen. Hang een lijstje bij de deur of zet een berichtje in de school nieuwsbrief met de vraag om specifieke materialen. Breng een bezoekje aan de plaatselijke kringloopwinkel, of struin Marktplaats af naar koopjes. Zorg dat de materialen overzichtelijk opgeborgen zijn, zodat de kinderen weten waar ze iets kunnen vinden. Dit maakt ook het opruimen eenvoudiger!

Huiswerk

Zoek je doos met spullen uit, en zet alleen die dingen terug die echt belangrijk zijn voor het spel. Maak eventueel dozen met de rest van de spullen, zodat je materialen kunt wisselen. Maak een lijst van wat je nog nodig hebt, en hang die naast de deur van je lokaal.

Pinterest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten